loading...
ایران نیوز
iran news بازدید : 531 یکشنبه 16 مرداد 1390 نظرات (0)

* در آزمايشگاه‌هاي بريتانيا جنين‌هاي دورگه انسان-حيوان به صورت مخفيانه توليد مي‌شده است

دانشمندان بيش از 150 جنين دورگه انسان-حيوان در آزمايشگاه‌هاي بريتانيا توليد كرده‌اند. محققاني كه به دنبال شيوه‌هاي درمان براي تعداد زيادي از امراض بودند، اين موجودات را ظرف 3 سال گذشته به صورت مخفيانه توليد كردند. اين موضوع فقط يك روز بعد از اينكه گروهي از دانشمندان درباره كابوسي به نام "سياره ميمون‌ها " هشدار داده بودند، آشكار شد؛ در صحنه‌اي از فيلم "سياره ميمون‌ها "، با كار بر روي موجوداتي دورگه از انسان و حيوان به جاهاي باريكي مي‌رسند. مقامات مسئول جنين شناسي و لقاح انساني در حال حاضر به دنبال بررسي اين موضوع هستند كه آيا مي‌توان به اهداكنندگان بابت اهداي جنين پولي پرداخت كرد يا خير. شب گذشته يكي از مخالفان زياده‌روي در تحقيقات پزشكي گفت از اينكه دانشمندان با انسان تا اين حدّ سرسري برخورد مي‌كنند، احساس نفرت مي‌كند.

* با تصويب قانون لقاح، راه براي تركيب انواع سلول‌هاي انساني و حيواني باز شد

آمار و ارقامي كه روزنامه "ديلي ميل " اعلام كرده نشان مي‌دهد كه 155 جنين "تركيبي " كه از ژن انسان و حيوان تشكيل شده‌اند، از زمان معرفي رسمي قانون جنين شناسي لقاح انساني در سال 2008 تا كنون به وجود آمده‌اند. اين قانون ايجاد انواع موجودات دورگه، از جمله جنين حيواني كه با اسپرم انسان بارور شود، را مجاز كرده؛ از جمله اين موارد مي‌توان به اين دو نمونه اشاره كرد: "سايبريد " كه در آن هسته سلول انسان در درون سلول حيوان جاي داده مي‌شود؛ و "چيمراس " كه در آن سلول‌هاي انسان را با جنين‌هاي حيوانات تركيب مي‌كنند.

* سه آزمايشگاهي كه در لندن به ايجاد جنين‌هاي دورگه مبادرت مي‌كردند، اكنون به دليل كمبود بودجه كارشان را متوقف كرده‌اند

دانشمندان مي‌گويند كه اين فن‌آوري را مي‌توان براي رشد سلول‌هاي اصلي جنين به كار برد و از اين طريق درمان تعدادي از بيماري‌هاي لاعلاج را ميسر كرد. سه آزمايشگاه در انگلستان - در "كالج كينگز لندن "، دانشگاه "نيوكاسل "، و دانشگاه "وارويك "- به محض اجرايي شدن قانون، مجوز انجام اين تحقيقات را دريافت كردند. هر سه آزمايشگاه اكنون به دليل كمبود بودجه، توليد جنين‌هاي دورگه را متوقف كرده‌اند، ولي دانشمندان معتقدند كه در آينده فعاليت‌هاي زيادي در اين زمينه انجام خواهد شد.

* يكي از نمايندگان مستقل مجلس اعيان اين موضوع را از نظر اخلاقي نادرست دانست

اين رقم وقتي فاش شد كه يكي از نمايندگان مستقل اعيان انگلستان، "لرد آلتون "، به سؤالي در اين زمينه در پارلمان پاسخ داد. او شب گذشته اظهار داشت: "در پارلمان بر سر ايجاد دورگه‌هاي انسان-حيوان به عنوان موضوعي اخلاقي به بحث پرداختم. هيچ‌كدام از دانشمنداني كه در جمع ما حضور داشتند، به نظر نمي‌آمد كه توجيهي در رابطه با درمان بيماري‌ها با اين روش داشته باشند. ".

* بيماري‌ها از سلول‌هاي بزرگ‌سالان نشأت مي‌گيرند نه از جنين‌ها

از نظر اخلاقي منطقي نيست. اين موضوع اعتبار كشور ما را از بين مي‌برد. اين امر شوخي با انسان است. در تمام مراحل بحث فقط همين را از دانشمندان مي‌شنيديم كه اگر به ما اجازه انجام چنين كاري را بدهيد، براي تمام بيماري‌هايي كه نوع بشر مي‌شناسد، درماني خواهيم يافت. اين كار بازي با احساسات است. از 80 شيوه درمان و معالجه كه از طريق سلول‌هاي اصلي انجام مي‌شود، تمامشان از سلول‌هاي اصلي بزرگ‌سالان نشأت مي‌گيرد -نه جنين‌هاي آن‌ها. از جهات اخلاقي و انساني اين موضوع اشكال دارد؛ و هيچ توجيه عملي و يا پزشكي ندارد.

* اگر اين كار از نظر دانشمندان درست است، چرا تاكنون آن را مخفي نگه داشته‌اند؟

"ژوزفين كوئينتاوال "، يكي از بنيان‌گذاران كميته اخلاقي توليدمثل گفت: "من واقعاُ از اين كه مي‌بينم اين موضوع تا كجا پيش رفته است، و ما از آن غافل بوده‌ايم، شگفت‌زده شده‌ام. چرا اين موضوع را به صورت سري نگه داشته‌اند؟ اگر به آن‌چه كه انجام داده‌اند، افتخار مي‌كنند، چرا بايد از پارلمان درباره اين موضوع بپرسيم تا برايمان توضيح دهد؟ مشكل بسياري از دانشمندان اين است كه خيلي از كارها را فقط به اين دليل انجام مي‌دهند كه آزمايش و تجربه‌اي كسب كرده باشند. اين توجيه قابل‌قبولي نيست. ".

* گروهي از دانشمندان خواستار وضع قوانين جديدي براي مقابله با اين موضوع شده‌اند

اوايل اين هفته، گروهي از دانشمندان برجسته درباره تجربيات "سياره ميمون‌ها " هشدار داده بودند. آن‌ها خواستار قوانين جديدي براي جلوگيري از فعاليت آزمايشگاه‌هايي شده بودند كه در آن به حيوانات خصوصيات انساني مي‌دهند، مثلاً با تزريق سلول‌هاي اصلي انسان‌ها در مغز پستانداران نخستين. ولي "پروفسور رابين لاول باج "، نويسنده اصلي اين گزارش از موسسه ملي شوراي تحقيقات پزشكي گفت كه دانشمندان بابت جنين‌هاي دورگه انسان-حيوان نگران نيستند زيرا بر اساس قانون، اين موضوع ظرف چهارده روز منتفي است.

* دليل انجام چنين آزمايش‌هايي شناخت بيشتر رشد انسان‌هاي اوليه بوده است

او گفت: "دليل انجام چنين آزمايش‌هايي شناخت بيشتر رشد انسان‌هاي اوليه و يافتن راه‌هايي براي درمان بيماري‌هاي جدي است و من، در مقام يك دانشمند، احساس مي‌كنم كه توجيهي اخلاقي براي دنبال كردن اين تحقيقات است. تا وقتي كه نظارت كامل بر اين موضوع داشته باشيم -همان‌طور كه تا به حال در اين جا داشته‌ايم- بايد بابت اين تحقيقات به خودمان بباليم. ".

* جنين‌هاي دورگه در حالي در بسياري از كشورها ايجاد مي‌شوند، كه نظارت خاصي بر كارشان وجود ندارد

با اين حال، او خواهان نظارت شديدتري بر نوع ديگري از تحقيقات بر روي جنين‌هايي شد كه در آن‌ها جنين حيوانات را با ميزان كمي از مواد ژنتيك انسان تركيب مي‌كنند. دورگه‌هاي انسان-حيوان در كشورهاي ديگر هم ايجاد مي‌شوند، در جاهايي كه در بيشترشان هيچ قانوني وجود ندارد، يا قوانين انگشت‌شماري بر اين موضوع نظارت دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 165
  • کل نظرات : 37
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 274
  • بازدید ماه : 1,035
  • بازدید سال : 2,896
  • بازدید کلی : 934,057